Kampaň 99% pripomína etiku Gorily

Autor: Aliancia Fair play | 23.1.2012 o 15:02 | (upravené 23.1.2012 o 15:09) Karma článku: 17,06 | Prečítané:  6178x

Masívne vysielanie televíznych spotov propagujúcich politické heslá kandidátov strany  99% - občiansky hlas sú takým vážnym porušením zákona, obídením pravidiel pre financovanie predvolebnej kampane a zásahom do rovnosti podmienok kandidátov vo voľbách, že ich nemožno prejsť mlčaním, ani nečinnosťou.

O aké porušenie zákona ide?

Televízie, ktoré spoty vysielajú, aj samotná strana sa vyhovárajú na to, že spoty sú sponzoringom programov od občianskeho združenia Občan v akcii a nie politickou reklamou kandidujúcej strany, a že prezentujú iba kandidátov.

Zákon o vysielaní a retransmisii však veľmi jasne hovorí, že sponzoring je financovaním programu s cieľom propagovať „názov alebo obchodné meno, ochrannú známku, dobrú povesť, tovary alebo aktivity právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá také plnenie poskytla.“ Z toho zjavne vyplýva, že sponzoringom by sa mohol propagovať len Občan v akcii, žiadne iné heslá, názvy, ani ľudia.

Sponzoringom navyše nemôže byť niečo, čo ten istý zákon o pár paragrafov vyššie znovu veľmi jasne označuje ako politickú reklamu.

Politickou reklamou totiž je „verejné oznámenie určené na:

  1. podporu politickej strany, politického hnutia, člena strany alebo člena hnutia alebo kandidáta, prípadne v ich prospech pri volebnej kampani alebo pri referendovej kampani,
  2. popularizáciu názvu, značky alebo hesiel politickej strany, politického hnutia alebo kandidáta.“

Len ten, kto spoty nevidel, by mohol tvrdiť, že v ich prípade nejde o zjavnú a do očí bijúcu popularizáciu názvu, značky a hesiel kandidátov 99-tich percent, prípadne, že nepôsobia v ich prospech.

Žiadna iná strana nejde do volieb s podobným názvom, preto táto televízna propagácia bude jednoznačne pôsobiť v prospech kandidátov 99-tich percent, nehovoriac o tom, že osoby prezentované v spotoch sa zhodujú s top kandidátmi strany zaregistrovanými pre nadchádzajúce parlamentné voľby.

Navyše odklik na stránku „občianskej iniciatívy“ 99% smeruje na miesto zjavne prepojené na voľby a predvolebnú aktivitu kandidátov (ktorí sú tak aj s poradovým číslom na stránke označení).

Trik je v tom, že zákon televíznu politickú reklamu mimo obdobia 21 dní pred voľbami znovu striktne a jasne zakazuje.

Čím sa obchádzajú pravidlá financovania kampane?

Vo voľbách sa nehrá o fazuľky, ale o miesta v parlamente s rozsiahlym vplyvom na životy ľudí a peniaze daňových poplatníkov. Preto sme sa v tejto spoločnosti zhodli na tom, že využitie peňazí použitých na kampaň pred voľbami musí byť priehľadné.

Volič musí vedieť odkiaľ prichádzajú a na čo boli použité. Musí vedieť, kto kandidáta a stranu platí, aby vedel posúdiť aj mieru rizika zaviazania kandidáta voči obchodným a iným záujmom, ale aj to, či je kampaň hradená z legálnych zdrojov alebo od rôznych „goríl.

Už od okamihu vyhlásenia volieb sú kandidujúce strany v zvláštnom režime. V účtovníctve musia viesť zvláštnu evidenciu príjmov a výdavkov, zverejniť o tom podrobné správy pred voľbami a krátko po voľbách.

Ak sa strana 99% - občiansky hlas tvári, že žiadnu kampaň nevedie a jej kandidátov propaguje len občianske združenie Občan v akcii, iba tým obchádza prísne pravidlá, ktoré platia pre iných. De facto tak hrozí obrovské riziko, že ukrýva zdroje svojho financovania.

Veľmi zvláštna kampaň pre výrazného kritika kauzy Gorila a subjekt, ktorý sa snaží voličov presvedčiť o tom, že vláda musí „slúžiť občanom“ a nemôže sa stať „nástrojom skupiny vyvolencov“...

Čím je narušená rovnosť podmienok predvolebnej súťaže?

Z vyššie uvedeného je zrejmé, že podmienky pre tých, ktorí dodržiavajú zákony, sú omnoho nevýhodnejšie a prísnejšie, než pre tých, ktorí zákony ignorujú, či obchádzajú.

Navyše takto hrubo porušiť zákon si v citlivom predvolebnom období naozaj okrem 99% netrúfol ešte nikto. Primetime-ový televízny priestor s obrovským dosahom je tak okupovaný kandidátmi jedného zoskupenia. Ak by chcel ktokoľvek iný získať podobnú medializáciu, musel by to opäť urobiť za cenu hrubého porušenia zákona o vysielaní a retransmisii.

Čo s tým?

Ten istý zákon o vysielaní a retransmisii v prípade porušenia zákazu vysielať politickú reklamu ráta iba s možnosťou udeliť finančnú pokutu, nie pozastaviť vysielanie takého spotu. Vzhľadom na rozsah „škody“ pre spoločnosť , voličov, ale aj iných kandidátov ide o neuveriteľne neprimeranú sankciu.

Veď rôzni majetní špekulanti, ktorí sa navyše skryjú za neprehľadné financie občianskeho združenia Občan v akcii, by si mohli vypočítať, že zaplatenie pokuty za médiá im jednoducho stojí za to. Najmä, ak získajú exkluzívny, mesiace trvajúci priestor len pre seba.

Nielen tento príklad poukazuje na to, že Slovensko súrne potrebuje aj reguláciu politických kampaní , ktoré (často naoko) organizujú tretie subjekty. Už v minulosti sa stalo, že rôzne neznáme subjekty zasiahli do kampane bilboardmi alebo inými prvkami a nepodliehali tým istým pravidlám ako oficiálni kandidáti.

Preto by bolo na čase zobrať si príklad dajme tomu z USA, kde každý, kto chce viesť politickú kampaň, sa musí registrovať a podliehať rovnakým pravidlám na zverejňovanie zdrojov a priznávanie sa ku kampani ako kandidát.

Zuzana Wienk

pošli na vybrali.sme.sk

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

BLOG MIROSLAVA BEBLAVÉHO

Beblavý: Porušil Lajčák pri Evke zákon? Takmer s istotou

Dôležité je, či bol porušený verejný záujem.


Už ste čítali?